Het jaar is net begonnen en veel gamers zijn benieuwd naar wat 2019 zal brengen op het gebied van games. Esport is uiteraard vooral gericht op multiplayer games. Het is daarom jammer dat er maar zeer zelden echt originele ideeën worden uitgewerkt. Veel nieuwe concepten worden door de kleinere indie ontwikkelaars in elkaar gezet. Maar het gaat daarbij vooral om single player games. Grote ontwikkelaars houden het liever bij bekende concepten waarvan ze zeker weten dat ze goed gaan verkopen. Daarom zie je veel te veel sequels van populaire games. Je kunt daarbij denken aan FIFA, Call of Duty en Battlefield.
Laatste originele multiplayer games
In 2018 werden vooral de MOBA’s en de Battle Royale games veel gespeeld. Verder waren er nog een aantal esporters die zich richten op meer klassieke shooters en sportgames. Overwatch werd ook nog veel gespeeld, maar dat is eigenlijk een combinatie tussen een shooter en een MOBA. Toch heeft Blizzard wederom laten zien dat ze bestaande elementen kunnen combineren om zo een geweldige game te maken. Het is opvallend dat de MOBA en Battle Royale modes ook eigenlijk de laatste echt originele ideeën zijn voor multiplayer games. De eerste DOTA is al behoorlijk oud maar toch worden er door verschillende game ontwikkelaars jaarlijks miljoenen binnengehaald met games die deze formule volgen. Dat gebeurt met name door League of Legends en DOTA 2. PLAYERUNKNOWN’S BATTEGROUND heeft Battle Royale geïntroduceerd. Die mode werd zo populair dat vrijwel elke bekende shooter met een eigen variant kwam. Er kwamen zo veel Battle Royale games uit dat spelers er al vrij snel genoeg van kregen. Toch brengt deze formule ook ongelooflijk veel geld op. Met name Fortnite profiteert van de creativiteit van andere ontwikkelaars.
Nieuw idee is zeker welkom
Voor ontwikkelaars is het een risico om een nieuw concept te ontwikkelen. Het kost veel tijd en je weet van tevoren nooit zeker of het aanslaat. Het is daarom veel makkelijk om een bestaande succesformule keer op keer te herhalen. Dat is eigenlijk het enige dat gigantische ontwikkelaars zoals Electronic Arts en Activision aan het doen zijn. Het zou mooi zijn als zij originele projecten ook eindelijk een kans gaan geven. Zij wachten echter liever tot iemand anders het zware werk doen en maken dan een duurdere en mooiere kopie. Voor de gamers is dit natuurlijk een vervelende situatie. Zij zien liever dat games meer divers worden. Tegelijkertijd bepaalt de consument natuurlijk welke games er gemaakt worden. En zolang Call of Duty, Battlefield en FIFA jaar in jaar uit als warme broodjes over de toonbank staan zullen de grote ontwikkelaars weinig redenen hebben om zaken te veranderen.
- Nieuws
- januari 18, 2019