De opkomst van de e-sports

E-sports staat voor electronic sports. Het gaat dus niet om sporten in de echte wereld, maar om gamers die elkaar virtueel bestrijden. E-sports in nog relatief jong en staat in veel landen nog in de kinderschoenen. Eigenlijk is Zuid-Korea de grote leider op het gebied van deze tak van sport. Daar worden wedstrijden tussen gamers inmiddels al op de televisie uitgezonden.

Kijkers streamen wedstrijden via het internet

De rest van de wereld zal toch echt nog via het internet moeten kijken. Daar zijn inmiddels vele websites waar je live kunt kijken welk team de allerbeste is. Twitch.tv is het grootste streaming platform. Veel ontwikkelaars bieden echter ook streaming diensten om hun eigen games te promoten. Het aantal kijkers neemt in hoog tempo toe. Sinds een jaar of 10 is ook de rest van de wereld geïnteresseerd geraakt in e-sports. Qua infrastructuur zal er echter nog een hoop moeten gebeuren voor e-sports net zo groot wordt als in Zuid-Korea. Toch zijn er voor de grote evenementen al miljoenen kijkers die de laatste rondes van bekende toernooien volgen. Dat heeft uiteraard ook zijn uitwerking op het geld dat rondgaat binnen de e-sports. De beste gamers van de wereld kunnen rekenen op sponsoren en de prijzenpotten van de grootste toernooien lopen in de miljoenen euro’s.

De voordelen van e-sports ten opzichte van traditionele sporten

E-sports kent een aantal voordelen ten opzichte van klassieke sporten. Het is bijvoorbeeld erg makkelijk om online uit te zenden. Kijkers van over de hele wereld kunnen iedereen waar dan ook ter wereld zien spelen. Daarnaast vinden de meeste wedstrijden binnen de e-sports online plaats. Dat betekent dat de beste spelers altijd tegen elkaar kunnen spelen, waar ter wereld ze zich ook maar mogen bevinden. Omdat games natuurlijk digitaal zijn is het bovendien mogelijk om ze te updaten. Wanneer er kleine fouten in zitten of er zijn problemen met de balans dan kunnen ontwikkelaars van de game daar snel iets aan doen. Daarbovenop kunnen updates interessante toevoegingen zijn voor een game. Bijvoorbeeld door nieuwe content die spelers meer mogelijkheden geeft. Daardoor blijft de game steeds zorgen voor verrassingen.

De nadelen van e-sports

Het grootste nadeel voor e-sports is nog steeds de slechte reputatie. Er zit nog steeds een stigma op het spelen van games. Helemaal als je dat vergelijkt met prestige van professionele atleten. Die kunnen rekenen op immense populariteit en roem. Toch worden professionele gamers ook door steeds meer mensen gezien als volwaardige atleten. Een ander nadeel van e-sports is dat het voor nieuwe kijkers moeilijk te volgen is wat er precies gebeurt. Je moet eigenlijk zelf een game spelen of dezelfde game heel vaak kijken voor je in de gaten krijgt wat de verschillende spelers proberen te doen. Dat komt omdat digitale games niet gebonden zijn aan de wetten van de natuur. Het is daardoor mogelijk om dingen uit te voeren die in de echte wereld niet mogelijk zijn. Maar het onmogelijke doen is aan de andere kant natuurlijk ook altijd één van de grote aantrekkingspunten van games geweest.

Login
Loading...
Sign Up

New membership are not allowed.

Loading...