In MOBA’s zoals Dota 2 is het kiezen van de juiste characters cruciaal. Je moet natuurlijk een hero kiezen die goed past bij de rest van je team. Daarnaast bestaat de mogelijkheid om te counteren of gecounterd te worden. Counteren houdt in dat je een hero kiest die erg goed is tegen een belangrijke hero van de tegenstander. De laatste tijd zien we echter steeds meer dat het character op zich belangrijker is dan alles. Dat is zonde, want Dota 2 is voor een groot deel afhankelijk van strategie en creatieve beslissingen.
Problemen met de gekozen carries
De carry is de hero die uiteindelijk de meeste damage hoort te doen, zeker tegen het einde van het spel. Hier zijn er nogal wat van in Dota 2. Het spel kent immers meer dan 100 characters waar spelers uit kunnen kiezen. Het probleem was dat er eigenlijk maar drie carries werden gekozen door professionele spelers. Daarmee was het mogelijk om een stuk meer games te winnen dan met de andere carries. Dat waren Phantom Lancer, Terrorblade en Morphling. Gelukkig zijn er in 7.20 een aantal veranderingen doorgevoerd waardoor andere carries ook weer bruikbaar zijn geworden. Dat zijn in dit geval met name Slark, Luna en Meepo.
Slark is sterker dan ooit tevoren
De hero Slark is altijd al populair geweest. Het probleem was dat hij makkelijk te counteren was door heroes met een hex. Zonder Black King Bar was je met slark kansloos tegen een champion met hex, zoals Lion en Shadow Shaman. Bovendien kon iedereen met de Scythe of Vyse een item kopen waarmee je tegenstanders kunt hexen. Gelukkig is daar nu wat aan te doen, want sinds patch 7.20 is hex dispellable. Ook is de leashed status verandert. Heroes die onder de invloed zijn van leash kunnen ook niet meer blinken of teleporten. Daardoor kun je met Slark nu heroes als Anti Mage en Ember Spirit couteren.
Luna is weer helemaal terug
Luna was lange tijd een zeer populaire pick, zowel onder professionele spelers als casual gamers. Sinds enige tijd wordt ze echter veel minder gepickt. Dat komt omdat ze geen abilities of stats heeft om ganks in de early game te overleven. Ook bracht ze in de late game niet veel extra’s ten opzichte van andere heroes. Gelukkig is één van haar abilities veranderd. Lunar Blessing geeft nu elke ally die in de buurt is 24 punten in de main attribute. Dat is een immense boost voor Luna en haar teamgenoten. Het is nu de moeite waard om het risico met Luna in de early game te nemen. Helemaal omdat ze nog steeds één van de snelst farmende carries is.
Meepo kan zichzelf nu healen
Op hogere levels vergt het spelen van Meepo veel aandacht. Zijn ability Geostrike is in 7.20 vervangen door Ransack. Daarmee steelt Meepo health van de tegenstander. Daardoor is hij in staat om veel langer en makkelijker in leven te blijven, zelfs als iemand als Axe bovenop je springt. Meepo heeft ook een nerf ontvangen. De agility die je per level krijgt is met 0,9 punten afgenomen.