CapCom heeft een nieuwe competitie aangekondigd voor Street Fighter V, waarin in teamverband gespeeld zal worden. Deze competitie zal in de lente van 2019 aanvangen. Er zullen zes teams van 3 spelers deel kunnen nemen aan de competitie. Deze spelers zullen zowel spelers met een licentie van de Japan Esports Union (JeSU) zijn als spelers zonder licentie. Vanwege de Japanse gokwet kunnen spelers zonder vergunning echter niet meer dan $895 aan prijzengeld winnen.
In februari heeft CapCom aangegeven dat 2018 het eerste jaar in Esports was voor het bedrijf. Tenminste, het eerste jaar dat telde. Sindsdie heeft de ontwikkelaar constant ondersteuning geboden aan de CapCom Pro Tour. Dit is een wereldwijd toernooi dat geheeld in het leven is geroepen voor spelers van Street Fighter. Ook heeft het bedrijf de CapCom Esports Club opgezet als thuisbasis voor de esports doelen die in Japan behaald moeten worden. Tijdens de Tokyo Game Show die onlangs plaatsvond, heeft CapCom $90.000 aan prijzengeld uitgedeeld tijdens het Street Fighter evenement. Deze prijzenpot was één van de grootste voor een esports evenement in het land sinds de invoering van het JeSU Pro vergunningensysteem.
Vechtsporten als teamsport
Vechtspellen zijn traditioneel gezien één-op-één spellen, maar er zijn al eerder pogingen geweest om het genre te onderwerpen aan toernooien die in teams gespeeld moeten worden. Het westerse publiek heeft professionele teamcompetities gezien voor vechtspellen zoals Eleague’s Tekken. Elite Series, die Europese Street Fighter spelers aan het spel zet die getekend hebben bij esportsorganisaties als Fnatic en Team Envy, kent ook een teamformaat dat is opgesteld als 3v3. drie tegen drie. Ook Japan is dit 3v3 formaat niet vreemd. De Japanse toernooiorganisator Rage organiseerde onlangs de Rage Street Fighter All-Star League in samenwerking met CapCom, waaraan 6 topspelers deelnamen die andere professionele Japanse spelers aantrokken voor hun teams.
Nieuwe sponsormogelijkheden
Voor esports organisaties zijn vechtspellen met teamformats erg interessant. Deze maken namelijk de weg vrij voor nieuwe inkomstenbronnen en potentiële nieuwe sponsordeals. Ondanks toegenomen kijkcijfers op Twitch, de nummer één in zijn soort, en de laatste toernooien van Eleague die op de tv zijn uitgezonden, hebben teams nog steeds moeite om de interesse in vechtsporten op de lange termijn te behouden. Dit zorgt voor een probleem voor de ontwikkelaar, want het spel Street Fighter is mateloos populair bij de individuele speler. Dit brengt echter minder geld in het laatje als het gaat om esports.
- Nieuws
- februari 12, 2019