Het is al weer een tijdje duidelijk dat er veel geld zit in esport. Al sinds enkele jaren zijn er miljoenen mensen die graag kijken naar hoe de beste spelers van de wereld elkaar bestrijden. Het duurde lang voordat merken buiten de game wereld besloten om geld te investeren in esports. Fabrikanten van randapparatuur waren al langer bezig met een naam voor zichzelf te maken. Razer en Steelseries zijn bijvoorbeeld al jaren bezig met het sponsoren van de bekendste gamers met hardware. Ook worden steeds meer game stoelen voorzien van logo’s van merken. Recentelijk zijn er echter steeds meer grote merken die niks met gamen te maken die op zoek zijn naar het sponsoren van grote teams en toernooien.
SAP en BMW sluiten grote contracten of
FIFA is mateloos populair in Duitsland. En dat heeft al tot een aantal grote deals geleid. Vrijwel elke Bundesliga club heeft bijvoorbeeld zijn eigen professionele gamer die FIFA speelt in naam van het respectievelijke team. Het is echter niet alleen maar FIFA dat de aandacht trekt van grote Duitse merken. BMW heeft bijvoorbeeld besloten om Cloud 9 te gaan sponsoren. Dat is een esport team dat actief is binnen verschillende games, maar toch vooral naam heeft gemaakt met League of Legends. Ook SAP heeft recentelijk aangekondigd om met Dreamhack samen te gaan werken. Het gaat daarbij niet om een rechtstreekse sponsoring, maar om een professionele samenwerking. SAP is het grootste bedrijf van de wereld dat zich bezighoudt met het ontwikkelen van administratieve software voor bedrijven. Voor het opkomende Dreamhack kunnen kijkers via tools van SAP allerlei statistieken bijhouden. Ook spelers kunnen gebruik maken van de database van het Duitse merk om te bepalen welke champions van League of Legends het goed doen in een bepaalde matchup.
Esports worden alleen maar groter
Het kijken van esports begint steeds normaler te worden in de huidige maatschappij. Dat betekent automatisch dat grote merken interesse hebben om hun naam aan grote games, teams en toernooien te verbinden. SAP en BMW zijn slechts twee voorbeelden. In de afgelopen maanden hebben ook Red Bull, Warsteiner en Singtel hebben onlangs grote contracten binnen de esports afgesloten. Dat zorgt voor meer geld en dus meer mogelijkheden binnen de esports. Toernooien zullen hierdoor alleen maar groter worden en dat trekt op haar beurt weer meer kijkers. Esports is al jarenlang aan een opmars bezig. Nu het steeds meer mainstream wordt verbinden gigantische multinationals zich aan games en toernooien. De groei van esports zal zich daardoor in de komende jaren alleen maar voortzetten.
- Nieuws
- maart 27, 2019