De Real Time Strategy games zijn in de laatste jaren naar de achtergrond geschoven. En dat terwijl het genre nog niet zo lang geleden een van de meest populaire esports was. Tegenwoordig wordt alleen Starcraft 2 nog veel gespeeld en gekeken op allerlei streaming platformen. Tijdens de grote toernooien zijn er bijvoorbeeld een behoorlijk aantal fans die de wedstrijden op de voet volgen. Andere RTS games worden eigenlijk helemaal niet gekeken, en ook eigenlijk niet meer serieus gespeeld. Het genre als geheel is lang niet meer zo populair als het lange tijd is geweest. Dat komt onder andere omdat MOBA’s een groot deel van de spelers en kijkers van RTS games heeft weggenomen. En dat terwijl de eerste esport MOBA, het orginele DOTA, een mod was voor een van de grootste RTS games uit die tijd, namelijk Warcraft 3. Ondanks de gedaalde belangstelling in RTS games is Starcraft 2 nog steeds een veel bekeken game. Dat deze RTS als enige overeind is gebleven is eigenlijk niet zo verwonderlijk.
Snelle actie en spanning van begin tot eind
Een belangrijk ingrediënt voor een esport is dat er voldoende spectakel is om naar te kijken. Traditioneel gezien zijn RTS games niet zo snel. Er moet een economie opgebouwd worden, wat leuk is om te doen, maar niet zo heel interessant is om naar te kijken. Bij Starcraft 2 begint de actie echter al in de eerste minuten. Elkaars basis scouten en de instroom van mineralen beperken is een groot onderdeel van het spel. Daardoor zitten kijkers al vanaf het begin van een game op het puntje van hun stoel. Het is bijvoorbeeld niet bijzonder dat een game van Starcraft binnen 10 minuten voorbij is. Bij de meeste andere RTS games is dat vrijwel ondenkbaar. Tegelijkertijd kan een game van Starcraft 2 ook veel langer duren. Je weet eigenlijk maar nooit wanneer een potje gaat aflopen. Dat maakt Starcraft 2 spannend en zorgt bovendien voor de nodige variatie. Dat je in verschillende stadia van een game kunt winnen geeft bovendien veel vrijheid als het op speelstijl aankomt.
De rassen verschillen onderling enorm
Starcraft 2 heeft de inmiddels iconische rassen Terran, Protoss en Zerg in de hoofdrol staan. De onderlinge verschillen tussen deze drie zijn gigantisch. Je ziet eigenlijk geen enkele strategy game waarbij de units van de legers zo veel verschillen. Deze asymmetrie zorgt voor ontzettend veel mogelijkheden wanneer de units elkaar te lijf gaan. Daarbovenop verschillen de units van hetzelfde ras ook nog eens sterk van elkaar. Geen game is hetzelfde en spelers hebben veel vrijheid als het op het bepalen van een strategie aankomt.
- Nieuws
- april 1, 2019